Craig Ellis:  Drums
Dean Robertson:  Guitars
Jacopo Meille:  Vocals
Robb Weir:  Guitars
Producer:  Ben Matthews
Jettfever Karakter: 8/10

En af årets for mig helt store positive overraskelser kommer fra veteranerne i Tygers Of Pan Tang, der på deres nye opus Animal Instinct på mange måder vender tilbage til fordums storhedstid. Efter det mildest talt kedelige comeback album, Mystical fra 2001, havde jeg egentlig ikke regnet med mere kvalitetsmateriale fra de kanter, især taget i betragtning at Robb Weir er eneste tilbageværende originale medlem. Efter at have lagt øre til Animal Instinct må jeg dog indrømme at jeg i den grad tog fejl.

Albummet åbnes med "Rock Candy", et rocknummer skåret efter så klassisk et snit, at det ikke burde kunne skrives i 2008. Produktionen imponerer med det samme, hvilket også må siges om bandets nye italienske vokalist Jacopo Meille. Rigtig fed rockvokal, der kan måle sig med de største i genren og nok første gang nogensinde at jeg hører en italiensk vokalist der synger uden accent.

Stilmæssigt er der tale om klassisk britisk hard rock, hist og her krydret med en lettere udefinerbar glam-kant. Tænk Saxon møder Mötley Crüe, eller UFO møder Sweet. Måske er det ikke helt så NWOBHM-præget som tidligere, men alligevel er Animal Instinct lydmæssigt (og kvalitetsmæssigt) tættere på klassiske skiver som Spellbound og Crazy Nights, end bandet har været i rigtig mange år.

Højdepunktet er uden tvivl "Cry Sweet Freedom" - en fantastisk rockhymne, med et enormt drive og et uforglemmeligt omkvæd. Især på dette nummer, men ligeledes på et par af de andre, kommer jeg hver gang til at tænke på Mötley Crüe. Om det skyldes musikken, eller Jacopo Meille's vokal, der på enkelte fraseringer kan minde lidt om Vince Neil's, kan jeg ikke rigtig finde ud af. Udover dem allerede nævnt må "Winners & Losers", "If You See Kay" og "Hot Blooded" også betegnes som højdepunkter.

Ingen tvivl om at Tygers her i 2008 vender tilbage til storformen, både hvad angår spillestilen og kvaliteten af materialet, og leverer med Animal Instinct et solidt, konsistent album, med et rigtig højt bundniveau. Deres klart bedste i rigtig mange år og et album der overstiger alle forventninger.
2008-10-22 18:10:50

RenisseD Opsat: 2008-10-27 11:07:23
Japanerne får endvidere: