Big Bang Babies:  Producers
Freddie Ferrin:  Drums
Kerri Kelli:  Guitar
Kit Ashley:  Vocals
Tweety Boyd:  Bass
sixxdog Karakter: 8.5/10

De første mange gange jeg hørte denne plade var jeg ikke imponeret. Jeg syntes mildest talt at sangene var for fjollede og at lyden var temmelig underudviklet. Det her er dog Glam aka Hair Metal af den pureste guld - opskriften der definerer genren, og med tiden er jeg blevet glad for at have stiftet bekendtskab med BIG BANG BABIES.

Kit Ashley og Kerri Kelli (RATT, WARRANT, PRETTY BOY FLOYD, L.A GUNS, VINCE NEIL) startede bandet her tilbage i starten af 90'erne, med en ide om at revolutionere musik-scenen, eller i hvert fald at trække tendensen et godt stykke mod den "lette" side af spektret. Grunge var begyndt at hærge hitlisterne, men stadig med en del rester tilbage fra de glade 80'ere troede drengene på det - (de vidste jo ikke bedre).

Musikken er glad og up-tempo party-time hairmetal, en masse syng-med venlige omkvæd af den lyserøde slags og selvom der kun er få akkorder at gøre godt med her, er det faktisk ganske velspillet. Dog er det klart at høre at BIG BANG BABIES primært har været et live-band, for en stor del af bandets 'koncept' er jo deres image (som det jo er med genren), og jeg ville godt give min højre arm for at have oplevet et show med dem.
Sangene sidder der efter bare én sølle gennemlytning! Dvs. at anden gang du sætter pladen på synger du med for fulde hals uden at være i tvivl om hverken ord eller tone. På den ene side vidner det om meget simpelt musik, på den anden side vidner det om et band der har ramt plet og at det i det hele taget er en genialitet uden sidestykke - hvilket band ville ikke gerne have syv potentielle hits på én plade?

Dette var starten på en meget kort karriere, og selvom der igennem de sidste 10 år er talt om en mulig genforening, har det indtil videre kun vist sig at være snik-snak. Ikke desto mindre er dette gået hen og blevet kult af den helt store slags, og der findes stadig fan-klubber og merchandise rundt omkring i den store verden. Og det er vildt nok når man tænker på at BIG BANG BABIES egentlig var et gedigent Sunset Strip act. Men om det er pga. musikken alene, eller om det først er senere de har fået kult-status på grund af Kerri Kelli, ved jeg faktisk ikke, men det skal ikke ændre det faktum at der vitterligt er noget magisk over dette album.

Trylleri har der tilgengæld ikke været da pladen skulle indspilles! Føj for en klam produktion! Det er primært her karakteren falder, for selvom det da ofte er charmerende med underproduceringer, så er det ikke tilfældet her. Det lyder lidt som om det er indspillet i en jordslået cykelkælder på det aller yderste Amager...en MEGET tynd lyd! Det kunne de have sluppet afsted med hvis årstallet havde heddet 1982, men satme ikke i 1992!

Der findes et hav af booties og mere eller mindre suspekte udgivelser/optagelser af dette band, og hvis du er på udkig, så find noget materiale med disse små charmerende perler på: 'Maybe Someday', 'Everybody Needs A Hero..' og 'Come On' - men kan du opstøve hele denne herlighed, så gør dig den tjeneste at investere i den. Det er ikke for alle og enhver, men for glamfans er der altså ingen vej uden om.

Charmerende og melodisk tyggegummi-metal af bedste/værste skuffe, som vil passe perfekt til et road-trip! På anlægget i bilen med gutterne sydpå, og skråle af dine lungers fulde kraft "EVERBODY NEEDS A HERO TO LOOK UP TO"!
2006-07-02 20:31:53

Ratt Opsat: 2006-07-04 08:00:03
Jamen hva' har vi så her, det er sku da 'Big Bang Babies', det var da dem jeg så engang for mange mange år siden på et skummelt sted i LA (husker ikke hvad stedet hed) men er 99% sikker på at det var BBB jeg så, husker der var 4 bands den aften.

sixxdog Opsat: 2006-07-04 08:15:32
Sygt!

Sixxgunner Opsat: 2006-07-04 12:40:13