Geoff Barradale:  Vocals
Ian Bairnson:  Guitars
John Miles:  Vocals
Lenny Zakatek:  Vocals
Stuart Elliot:  Drums, Percussion
Hondo Karakter: 9/10

Alan Parsons Project's sidste album, markerer slutningen af en lang række solide koncept albums...og hvilken slutning! - "Gaudi" er en enestående musikalsk historie om den geniale/sindssyge arkitekt Antonio Gaudi fra Barcelona som levede fra 1852-1926. Han påbegyndte en ekstrem kæmpe naturalistisk katedral, som ligner noget Darth Vader ville elske at bo i. Den vil tage ca. 6-700 år at færdiggøre. "Gaudi" albummet handler om hans tanker, luner, og trængsler for at nå at færdiggøre tegninger, planer, og frem for alt storheden i hans tankegang og værker.

Musikalsk set åber pladen med en yderst storslået sang kaldet "La Sagrada Familia" - Hestehove, kirkeklokker og flot klaverspil bringer en i stemning til en totalt forrygende melodi, hvor vokaler, saxofoner, fede trommer, og kastagnetter hvirvler hen over ens sanser, lige så detaljeret som Gaudis bygninger ville gøre ved dine øjne! - Dette er Rock-ballade når det er størst!!

Derpå fortsætter pladen ganske simpelthen med at imponere med sin super-lækre lyd. Jeg må også specielt fremhæve "Closer To Heaven", og "Inside Looking Out" som meget store melodier. Alene passagen midt i "Inside Looking Out" byder på et fantastisk potpurri af stemninger, bybilleder, helikoptere, turistsnak, vindsus, etc. Det er noget af det fedeste HI-FI jeg nogensinde har hørt, og jeg har hørt en del - Dette album er super godt produceret, og hører hjemme hos enhver HI-FI entusiast.

Som koncept album er "Gaudi" fuldt på højde med tidligere albums fra Alan Parsons Project, og er en fantastisk afslutning på en lang og glorværdig karriere! - Jeg må absolut anbefale dette album til alle der kan lide storladent pompøst adventure-rock, for her er ganske simpelthen det hele. London Symphonic Orchestra akkompagnerer hele vejen igennem, og den vidunderlige "Paseo De Gracia (Instrumental) som lukker pladen er intet mindre end forrygende, med sine kirkeklokker, store tromme arrangementer, og vidunderlige guitar soloer.

"Gaudi" fortjener at stå på alle tilhængere af symfonisk rock's hylde, og burde absolut bruges som reference skive, i tilfælde af nyindkøb af højtalere og anlæg.

Det eneste ankepunkt jeg har ved dette album, hvis man kan kalde det sådan, er at jeg godt kunne have levet med et par sange mere. Men det er vel i virkeligheden bare en normal reaktion, når noget godt slutter - Man ville så gerne have at det fortsatte! - Det gør det dog ikke, da dette er det sidste album for Alan Parsons Project - Men ohhhhh hvilken slutning!!
2006-04-26 16:46:28

Scandinavia Opsat: 2013-12-15 19:47:10
Sammenlignet med Eye in the Sky eks., så er dette en noget sløv affære. Jeg synes dog godt nok om pladen, men det er dælme ik' tit den ryger på.