Michael Thompson:  Guitar
Moon Calhoon:  Vocals, Drums, Guitar & Bass
Terry Bozzio:  Drums
Trey Thompson:  Bass
Wyn Davis:  Guitar & Producer
Whitesnake Karakter: 9/10

En af de helt store session musikkere udgav i 1989 en westcoast perle. Ja Michael Thompson er virkelig en af de førende guitarister i rockverdenen (hans guitarspil lyder sommetider lidt som Neil Schon), og han har jo stort set arbejdet med alle de store navne. Jeg nævner i flæng: David Cassidy, Mitch Malloy, Madonna, Joe Cocker, David Hallyday, Jeff Paris, Joe Pasquale, Rick Price, Mark Spiro osv osv!!!

Albummet er et must-have for samlere, der ka' med den bløde AOR. Cd'en byder på såvel smooth og klar vokal som produktion, hi-tech passager, små instrumentelle indslag (specielt fra guitarens side) og melodier, der passer perfekt hen på de sene aftentimer. Jeg er især imponeret over guitarens lange løb (et eksempel er afslutningen på track 2) og den krystalklare lyd, der virkelig gør albummet til ren fornøjelse. At de fleste sange så oveni købet også indeholder et godt beat og melodiske choruses, gør det jo ik' dårligere.

Sangskriverne er bla. Jeff Paris, Mark Spiro, Bill Trudell og Brett Walker. Lyrikken omhandler især forskellige aspekter af kærlighedens mysterier. På den front af det altså et tidstypisk AOR udspil og her vil jeg da især fremhæve "Give Love A Chance" og "1000 Nights" som to ultramelodiske skæringer! Albummet er dog mere alsidigt, end hvad tilfældet er ved mange AOR-albums, og lytteren bliver således præsenteret for en blanding af lidt blues, westcoast, AOR og rock klingende hymner (fx "Can't Miss").

Lineup'et er stjernebesat (kig selv!). Især vokalisten Moon Calhoun (tidligere medlem i "The Strand") brillierer med en stemme mindende om Mark Williamson's fra Bridge 2 Far. Dette udspil ka' i det hele taget godt føre ens tanker hen på Bridge 2 Far. Der er dog desværre et par enkelte sange, der ik' gør det store for mig endnu, men albummet blir ved med at vokse på én og derfor ender karakteren på 9/10.
2007-05-31 10:28:19

Whitesnake Opsat: 2007-05-31 10:29:47
Hvad siger du til den Scand?

Scandinavia Opsat: 2007-05-31 12:23:27
Enig!! OGså i karakteren... Det er Westcoast på grænsen til blot at være "gængs" A.O.R., men meget modent i udtrykket!

Nu nåede du at anmelde den før mig, men ja, jeg ville også ha' fremhævet at det er yderst professionelt sammensat... Ind imellem mangler der lige det sidste løft i sangene, men karakteren er på sin plads!

Scandinavia Opsat: 2007-05-31 14:17:24
"Secret Information", "Gloria" og "Stranger" må være mine umiddelbare favoritter...

Whitesnake Opsat: 2007-05-31 17:32:31
Mine favoritter er sang 1,2,3 og 10:-) Det er de numre, som jeg synes er flottest - skægt at vi har helt forskellige favoritter.

RenisseD Opsat: 2007-06-04 17:14:38
Pladen bliver jo gen-udgivet på Frontiers her den 8/6, hvor der er to bonus numre fra den oprindelige indspilning, nemlig "Right to be wrong" & "Loves goes on"...
Desuden er nogle af musikerne(Michael T, Moon Calhoun & Jeff Paris) gået sammen igen og den første smags-prøve på dette, findes ligeledes som et bonus nummer, nemlig i form at nummeret: "Wheelchair"!!

Et sprit-nyt album skulle udkomme til næste år - spændende!!

(er det nu jeg skal fortælle, at jeg aldrig selvhar nået at få hørt dette album? :-) Køber formentligt genudgivelsen...).

Whitesnake Opsat: 2007-06-23 08:18:43
Så er det vist nu, at man ska' slå til. Schmankerl-records har denne til salg for 25 dollars. Jeg har aldrig set den til så "lille" et beløb før:-) Normalt er prisen 40 dollars eller mere.

Scandinavia Opsat: 2007-06-23 16:28:32
Det er vel fordi den netop er blevet genudgivet?

Anyway, så er dette et must-have!

The Warrior Opsat: 2007-09-10 17:42:27
White: Jeg svarer på dit spørgsmål fra Alias tråden her :-). Er vel lidt mere relevant... :-)

Jo, det er sgu ret fedt det her. 100 år siden jeg sidst har hørt den men måtte lige ha' den på, inden jeg ville svare... :-)

Meget tidstypisk AOR. Yderst veludført, udmærkede melodier, lækkert guitarspil osv...
Skal jeg sætte en finger på noget, må det være, at melodierne ikke sætter sig så markant - hvilket jeg også synes er tilfældet med f. eks. Alias og Signal. Måske derfor jeg sammenlignede dem. Ikke at det behøver det, for egentlig er jeg ikke særlig hit orienteret i min smag, men lige præcis inden for denne genre synes jeg altså der SKAL være de der sange, som bare går rent ind...

Jeg synes at et band som Foreigner bedre formåede at have noget genkendelighed i deres udtryk/lyd som man meget hurtigt fik fat i. Også selvom jeg synes at musikerne her i MTB, og for den sags skyld også Alias og Signal for at blive ved sammenligningerne, er langt bedre end Foreigner drengene (måske lige bortset fra sangeren - Lou Gramm er/var suveræn). Men Foreigner havde det der magiske, som gjorde dem utroligt interessante - selvom de måske ikke var de bedste musikere...Og så kunne de ind imellem lave de der - ja, HITS :-)

The Warrior Opsat: 2007-09-11 06:18:00
Btw - Michael Thompson har lige lavet en skive sammen med et par andre session musikere, John Robinson på gryder og Mark Williamson på bas og vokal. De kalder sig TRW (Thompson, Robinson, Williamson - måske ikke videre opfindsomt :-)), og hedder "Rivers Of Paradise". Stilen er vel sådan lidt tilbagelænet Toto light agtig - eller deromkring :-) uden de store armbevægelser. Ganske udmærket, faktisk...

The Warrior Opsat: 2007-09-11 06:19:14
Altså skivens titel er "Rivers Of Paradise"...Der gik lige lidt kuk i grammatikken...

Whitesnake Opsat: 2007-09-11 10:09:21
Sang 1,2,3,8 og 10 har sat sig hos mig fra denne skive, men ellers ka' du ha' ret i, at den store grad af perfektionisme mht udførelsen af instrumenterne også medvirker til, at dette virker lidt som et projekt, og at de ik' har samme trademark som fx Foreigner. Tilgengæld er stilen her meget melodiøs og lidt mere unik end Foreigner. Guitarspillet vil jeg nok også sætte højere her end hos Foreigner, hvor jeg fx ik' synes det er så svært at få fat i de forskellige riffs fra guitaristens side. Michael Thompson kører så vidt jeg husker dog også rundt i en del skalaer, hvilket jo egentlig ik' er så svært igen, men det lyder godt! TRW lyder sådan set også som noget, jeg ku' falde for:-)