Gary Gillian:  Bass
Greg Fisk:  Drums
Joey Allen:  Guitars
Van Simmons:  Guitars
Producer:  Irvin Kramer m.fl.
Jettfever Karakter: 6/10

Lidt en spøjs anthology-agtig ting fra det sydkaliforniske 80’er metalband Knightmare II, der består af det meste fra deres ene album, deres demoer osv. Alt er indspillet mellem ’84 og ’88 og det høres – især på demonumrene.

Bandet skriver selv at de ville lave ’Metal that isn’t pretty’, lidt som en modreaktion på glambølgen, men paradoksalt nok har forsangeren, Rotten Rod, faktisk lidt af en glam/sleaze vokal til tider og guitaristen Joey Allen fortsatte jo senere i Warrant, der vel heller ikke ligefrem kan kaldes anti-glam. I øvrigt var Danny Stag, der gik videre til Kingdom Come også indover bandet på et tidspunkt. Men nok om det…

På musiksiden svinger det – altså rent kvalitetsmæssigt. Hovedparten af de første numre, der stammer fra deres fuldlængde, er egentlig ganske fed 80’er metal, f.eks. ”Warlord”, ”Metal Massacre” og ”Executioner”, om end det er hørt utallige gange før. Nummeret ”See You In Hell” er også ganske fedt og blev i øvrigt brugt flittigt i Beavis & Butthead.

Omvendt så er det sidste nummer bandet nogensinde indspillede, ”Heart Of Stone” en halvkedelig, uinspireret omgang bluesy metal, der aldrig kommer nogen vegne og lyden på mange af demonumrene irriterer. Egentlig ikke så meget selve produktionen, der er til at leve med, men der er ofte ting der falder ud, lydniveauet skifter etc. og det skæmmer en del.

Jeg kan egentlig godt leve med den svingende kvalitet, måske fordi jeg har lidt en svaghed for deres stil. Den der lettere hard rockede 80’er metal, der egentlig til tider kan minde lidt om en L.A. udgave af The Rods, dog lidt mere metallisk. Så på den ene side en ganske fed skive, der viser hele bandets karriere og hvad de kunne når de ramte plet, men samtidig undrer det mig lidt at man ikke har forsøgt at gøre mere ved lyden, når det nu alligevel skulle genudgives.

Jeg gav kun to dollars for den på e-bay, og det er nok også en af grundene til den forholdsvis pæne karakter. Havde jeg haft forventninger til den og betalt mere, havde den nok været lavere.
2010-09-26 13:32:11