Dani Unglert:  Vocals
Jörg Mayer:  Guitars
Michael Sommer:  Bass
Roland Klein:  Drums
Producer:  Sven The Axe
Jettfever Karakter: 8/10

Debuten og så vidt vides eneste fuldlængde fra det tyske undergrundsband Ligeia, der her serverer lige-ud-af-landevejen, 80’er-inspireret heavy metal. Et album der lige kom nogle år for sent til for alvor at ride med på true metal revival bølgen og derfor hurtigt gik i glemmebogen. Lidt en skam egentligt, da dette efter min mening er et ganske fornøjeligt udspil.

Stilen er simpel, men effektfuld heavy metal, der hovedsageligt henter sin inspiration i de tidlige 80’ere og der er pladen igennem en lang række ”tributes” til tidligere tiders helte. Mest åbenlyst i titlerne ”Angelwitch” (som i kult nwobhm-bandet) og ”Walpurgisnight” (som i Stormwitch nummeret). Angel Witch og især Stormwitch er bestemt også perfekt referencepunkter for Ligeias musik, men dertil kan lægges inspiration fra bl.a. tidlig Dio og Warlock.

Den kvindelige vokalist, Dani Unglert, leverer i disse ører en ganske gedigen præstation. Ingen store armbevægelser, intet banebrydende, men egentlig en bundsolid vokal. Syntes faktisk at hun til trods for en temmelig begrænset vakol-range viser rigtig godt tænder i ”Beyond The Sky”, et fedt nummer og en af skivens bedste. Andre highlights må være ”Gloria”, ”Heaven Is Hell” og ”Last Desire”.

Dette er en genre der igennem årene er begyndt at kede mig mere og mere, men denne skive ryger faktisk stadig på med jævne mellemrum. Produktionen er egentlig objektivt set ikke specielt prangende, men tiltaler mig at en eller anden grund sindssygt meget. Lækker guitar og trommelyd og en helt igennem perfekt mixing.

Lad mig dog bare for god ordens skyld nævne at dette album ved udgivelsen fik seriøse tæsk i anmelderkværnen rundt omkring, pga. dårlig sanger, tekster, musik, image etc. etc. Kan sagtens følge hvorfor, da dette sagtens kan virke temmelig generisk og tanketomt. Jeg er dog bare stadig lodret uenig – dette er fed heavy metal, som den oprindeligt blev spillet! Et af de absolut bedste 80’er ripoff udspil
2008-05-01 16:47:42

Steal Opsat: 2008-05-02 07:39:24
Er track 5 et Stormwitch cover ?